William J. O'Neil
Er en amerikansk investor og forfatter. Han blir av mange regnet som en av de beste investorene i vår tid, og det sies at han hadde en avkastning på 5000% over en 25 års periode. Opp gjennom årene har han utøvd store bragder som; å starte sitt eget meglerfirma, var med på å starte opp det finansielle nyhetsselskapet "Investor's Business Daily", ble den yngste personen til å kjøpe plass på New York børsen, med mer.
Han var også oppfinneren av CANSLIM (forklares under), som var grunnlaget for hans suksess i aksjemarkedet. Hans bestselger; "How to Make Money in Stocks", forteller eksakte bruksområder for hans strategier, som du finner her;
Williams strategi - CANSLIM
Men nok om personen O'Neil, hva gikk hans strategi ut på? Som nevnt over laget han et trading-system kalt CANSLIM, som er et akronym og står for;
-
C - Nåværende kvartals EPS skal være opp minimum 25% kontra for et år siden. Jo høyere jo bedre.
-
A - Årlig inntjening skal øke med minimum 25% årlig. Ideelt skal det ha vært en vekst på minimum 20% de siste 3 til 5 årene
-
N - Nye produkter, nye ledelse og nye høyder i aksjepris.
-
S - Tilgjengelighet og etterspørsel. Selskaper som har lite tilgjengelighet av frie aksjer på markedet, opplever større prisøkning når dette kombineres med stor etterspørsel på høyt volum.
-
L - Ledere og etternølere. Hold på aksjer som går sterkt, og selg de som går dårlig.
-
I - Institusjonelt eierskap. Følg lederne.
-
M - Markedsretning. Tre av fire aksjer følger trenden til markedet. Hold deg vekke fra å investere når den midlertidige trenden til markedet er dårlig.
CANSLIM ble av "the American Association of Individual Investors" kåret til den investeringsstrategien fra 1998 til 2009 som hadde best avkastning. Den gav en avkastning på 2763% over 12 år.
Nøkkelen til suksess
I følge William er hardt arbeid nøkkelen til suksess. En av hans mest kontroversielle råd er å glemme ordtaket; "buy low and sell high". Han sier dette er helt feil og at du skal slutte å lete etter aksjer på "tilbud".
I følge hans studier vil aksjer som virker å være for høyt priset og risikable for mange, vanligvis gå høyere. Motsatt vil det som ser billig og lavt priset ut, vanligvis gå lavere.
Et annet poeng han har er at individuelle investorer kan og bør lære seg å "time" markedet. Og det er det M-en i CANSLIM prøver å forklare.
Hans første regel for investorer har ingenting å gjøre med å kjøpe aksjer. Han sier at investorer må vite når de skal selge og ta tapene (før de blir for store).
I sin andre bok; "24 Essential Lessons for Investment Success". Forklarer han at de fleste investorer har store vanskeligheter med å innrømme at de tok feil når aksjen begynner å synke i verdi, men at en som investor MÅ overkomme denne følelsen og selge allikevel før tapene blir for store. En link til boken finner du her:
Bokstavene C og A er for inntjening. O'Neil mener at aksjer som historisk sett har opplevd stor økning i markedsverdi, har et felles trekk. Det er at de opplever ca 70% økning i dagens inntjening før prisbevegelsen i aksjen og markedsverdien begynner å gå mye.
Bokstaven N står for at det bør være noe nytt i industrien - et nytt produkt, tjeneste eller ledelse. Noe som kan gi selskapet og aksjen litt ekstra vind under vingene.
Bokstaven S burde egentlig vært byttet ut med V for volum. Han mener at du skal følge med på volumet til en aksje, for å se om folk kjøper eller selger aksjen. Jo flere aksjer som er utestående, jo vanskeligere er det å få aksjen til å bevege seg og gi store endringer i pris.
Bokstaven L går ut på at du skal velge selskap som leder i sin industri. Det trenger ikke å være i størrelse, men i kvartalsvis og årlig vekst i profitt og inntjening. Helst at de innehar et produkt som tar markedsandeler.
Bokstaven I ser på hvordan aksjen er sett på av fond og institusjonelle investorer. Hans tommelfingerregel er at en aksje bør vøre i porteføljen til minimum 10 institusjoner, og noen av disse bør være organisasjoner med god avkastning.
Bokstaven M står dermed for markedsretning. 3/4 av aksjer følger markedstrenden, det er derfor veldig viktig at du vet hvilken vei aksjemarkedet er på. I hans første bok, forteller han om hvordan du kan time markedet. Dette ved å bruke ting som daglig pris, og "charts" fra de viktigste og største markedsindeksene.
William J. O'Neil's 10 prinsipp innen trading
-
1 - Han har en regel om å aldri tape mer enn 7 % på noen som helst aksje. Viss en aksje han eier går ned med mer en 7%, vil han automatisk selge den. Med ingen nøling eller usikkerhet rundt dette valget.
-
2 - Hans hemmelighet bak å vinne på aksjemarkedet, er å tape minst mulig når du "ikke har rett". Kutt tapene om aksjeprisen og markedet ikke er enig med din analyse og mening.
-
3 - Han studerte ekstremt mange historiske aksjegrafer og trading bøker. Han mener at 90% av alle investorer har gjort for lite "hjemmelekse".
-
4 - Å investere i etternølere er noe han aldri/sjelden gjør. Hans fokus er på markedsledere innen sin respektive industri.
-
5 - CANSLIM trading-strategi fører til store gevinster og små tap. Han mener at vanlige investorer selger aksjer og tar gevinst for tidlig, samt holder taperne for lenge, som gjør at tapene blir store.
-
6 - Han unngår i de aller fleste tilfeller å selge/shorte aksjer. Unntaket er når han ser at markedet har utviklet seg på vei inn i en nedadgående trend/korreksjon.
-
7 - Det fundamentale forteller O'Neil HVA han skal kjøpe og grafene forteller NÅR han skal kjøpe. Markedslederne er ikke de største selskapene, men de som leverer best inntjening, ROE, marginal på gevinst og økning i salg. Det er så prisendringen til aksjen i grafen som bestemmer når den skal handles og selges.
-
8 - Han mener at mange investorer ikke vet når de skal kjøpe eller selge. Det fordi de ikke har en plan, et sett med prinsipp eller regler som kan hjelpe de på veien. Disse tingene er noe O'Neil alltid har hatt klart før han går inn i en aksje.
-
9 - Han tradet alltid prisendringer, ikke sine egne meninger. O'Neil mener at markedet har en tendens til å gå motsatt av hva majoriteten tror, han sier derfor at personlige meninger er verdiløse. Fakta og markedet gir deg svarene du trenger.
-
10 - Den beste måten å se på etterspørsel og tilbud i en aksje, er å se på daglig trading volum. Når en aksje går ned i pris, vil du se at volumet tørker opp. Dette indikerer at det ikke er stort salgs-press i aksjen. Når aksjen går opp i pris vil du se at volumet øker, som viser til stor interesse og muligens representerer institusjonelle kjøpere.
CANSLIM er en detaljert og for noen et komplisert system. Som alle andre strategier for vekstinvestering, ser modellen på vekst i inntjening som en indikator.
Vekstinvestorer fokuserer ikke på dagens verdier og kapital i selskap, men heller på inntjening og vekstpotensial. William J. O'Neil sin strategi har uten tvil vist seg å gi god avkastning om den brukes rett. Om du syntes CANSLIM virker spennende anbefales det å lese bøkene hans, som det er henvist til over. Du kan og prøve deg på investeringer/trading som følger hans prinsipper, forklart over.
Det er viktig å bite seg merke i at en investor som følger CANSLIM, blir en mer aktiv investor enn typiske verdiinvestorer som kjøper aksjer og holder de over flere år. Med Williams strategi kan ting endre seg fort og det er flere ting som spiller inn på når du skal holde, kjøpe eller selge en aktuell aksje.
William J. O'Neil hvem var William J. O'Neil han var flink han O'Neil William kunne det William J. O'Neil